Градски новини

Холандия: по-високи заплати за колоездачите в офиса


велосипедисти в Нидерландия

Холандското правителство предприема нови стъпки в борбата срещу мръсния въздух и трафика. Властите са решили да насърчават компаниите да плащат повече на служителите си, които ходят на работа с колело. Мярката е част от национална инициатива за борба със задръстванията по пътищата.

Мотото на кампанията е „Да се измъкнем от колите и от моторите“. Тези думи прозвучаха по-рано тази седмица от холандският заместник-министър на инфраструктурата Стиенте ван Велдховен, когато обяви новите мерки за насърчаване на колоезденето.

Госпожа зам.-министърът предложи компенсационна схема за работещите възрастни. Предвижда се служителите да получават 19 цента за всеки километър, който изминат с колело като част от маршрута им до и от работа.

Според информационна агенция Асошиейтед Прес г-жа ван Велдховен е открила дискусия и за други предложение и начини за насърчаване на използването на велосипеди. властите обмислят това да стане чрез фискални възнаграждения като субсидии за закупуване на колела в партньорство „с големи национални работодатели и малки и средни предприятия“.

Холандия – страна на колелата

Холандия вече е европейски  лидер в придвижването с велосипеди. По данни на националната статистическа агенция в страната има около 22,5 милиона велосипеда. Населението на страната след последното преброяване е малко повече от 17-те милиона души, а повече от една четвърт от тях ходи на работа с колело.

Над 50% от всички ежедневни пътувания в Холандия са на разстояние около  7,5 км в посока и повече от половината от хората живеят на по-малко от 15 километра от работните си места. Според правителството тази специфика създава добри условия за ползотворна политика с посока на намаляване на гтрафика в градовете и развитие на еко транспорта. От 2005 г. насам придвижването с велосипеди в Амстердам е нараснало с 11%, като 32% от всички пътувания са с колело.

Но София не е Амстердам: 11% от столичани ходят пеша до работа, 24% – с колело, а останалите?